קטגוריות

5 טיפים להדרכה מוצלחת בגנים

29 יונ · Admin · ללא תגובות

5 טיפים להדרכה מוצלחת בגנים

כבר שנה שאני נמצא בחברת “נבון פרויקטים בחינוך”, שנה שבה העברתי חוגים רבים: אנגלית, ספורט, מדענים צעירים וימי שיא. הספקתי לצבור הרבה ניסיון בעבודה עם ילדים קטנים

logo_navonולקראת סיום השנה אני מרכז את חמשת הטיפים החשובים והמועילים ביותר שפיתחתי עם הזמן. אני מקווה שבעזרת הטיפים האלו תוכלו לצאת מכל חוג עם קריאות מהגננת ש”כדאי לך ללמוד גננות כמקצוע כי אתה כל כך טוב בלעבוד עם ילדים”.
1. תשומת לב חיובית חשובה ממש כמו שלילית.
הרבה מדריכים יודעים להשתמש היטב בתשומת לב שלילית:”למה אתה מדבר בלי רשות ?”,”אל תרביץ לחבר לחברים שלך זה לא יפה !” וקריאות נוספות מהסוג הזה, מלוות בפרצוף זועם והרמת הטון. וזה אחלה. כשילד לא מתנהג יפה ומפריע צריך להעיר לו ולהבהיר לו שזה לא בסדר. נוסף על כך, כדאי להיעזר בתשומת לב חיובית. הרבה פעמים כשיש רעש כללי בגן ומספר הילדים שמפריעים גדול מכדי להעיר לכל אחד בנפרד, מדריכים נוטים פשוט לעמוד באמצע הגן ולכעוס על כולם באופן כללי. לרוב השיטה הזו לא עובדת והרעש חוזר מהר מאוד. יותר יעיל לבחור את הילד האחד הזה שיושב בשקט בפינה ומשלב ידיים ולקרוא בקול רם ובהתפעלות: “וואו ! תראו איך שירן יושבת יפה ! הלוואי וכולם בגן הזה היו יושבים יפה כמו שירן! כל הכבוד שירן”. כשהילדים רואים שההתנהגות של שירן מזכה אותה בתשומת לב חיובית בעוד שההתנהגות שלהם לא, הם נרגעים ומנסים גם הם לזכות בתשומת הלב של המדריך, מה שמביא אותנו לטיפ הבא.

 

2. תשומת לב כפרס
בעולם הילדים, תשומת ליבו של המדריך היא “המטבע העובר לסוחר”. ילדים רוצים תשומת לב וחיזוקים חיוביים ומכאן המדריך שואב את שליטתו בניהול החוג. ילדים יעשו מה שיביא להם תשומת לב – ומדריכים רבים מפספסים את הדרך הנכונה לנצל את זה משום שהם יוצרים סוג של ניגוד מסרים בין מה שהם אומרים שנכון למה שפעולות שלהם משדרות שנכון. לדוגמא, הם מסבירים בתחילת החוג שמי שלא מרים אצבע לפני שהוא מדבר עם המדריך לא יזכה לתשובה, אבל כשהם שקועים בניהול משחק ולילד צועק להם משהו הם עונים לו בלי לשים לב. דוגמא נוספת היא שמדריכים מבקשים מכולם לשמור על שקט אך כשהם בוחרים מתנדבים למשחק הם בוחרים בילדים שצועקים “אני! אני! אני!” ולא באלו שמצביעים בקט ובנימוס. כשהילדים האחרים רואים שמי שמקבל תשומת לב ותשובות מהמדריך הם אלו שמדברים ועושים רעש, הם עוברים גם הם לשיטה זו. לסיכום, על המדריך לתגמל בתשומת הלב שלו ובזכויות (כמו לשחק ראשון) ילדים שהרוויחו זאת ביושר.

 

3. רגשות ככלי ולא כמכשול
אחד הדברים שנוטים להכשיל מדריכים בתחילת דרכם (ויש אף מדריכים מנוסים שלוקים בכך), היא נטייה לאמוציונליות. הכוונה היא שכשהם מגיעים לגן שעבר עליו יום מתיש והילדים לא מרוכזים וקשה לעבוד איתם, המדריך לוקח זאת אישית והופך לזועף. בעקבות זאת הוא זועף לכולם – גם לאלו שמתנהגים יפה. זה מגיע למצב בו המדריך עומד מול כל הילדים ומבזבז שלוש דקות מלאות בלעשות נקיפות מצפון לכל הילדים בשעה שרק חלק מסוים מאוד מהם הפריע. כך החוג מדרדר עוד יותר. במקום זאת, חשוב להשתמש ברגשות ככלי:
ילד הפריע ? הוא מקבל מהמדריך פרצוף כועס. שניה אחרי זה ילד אחר ענה תשובה נכונה ? הוא מקבל חיוך גדול וכפיים. המעבר בין רגש לרגש צריך להיות בהתאם לצורך ולא בהתאם לאיך המדריך מרגיש באמת (גם אם באת לגן חדש אחרי גן קשה שהתיש אותך, אתה עדיין נכנס לגן החדש עם חיוך ענק ו100% סבלנות).

 

4. גוון קול והבעות פנים
ילדים מגיבים בעוצמה להבעות פנים ולשינויים בקול של המדריך. לדוגמא, מול ילד ביישן שאנו רוצים שישתתף במשחק כדי להשתמש בטון רך ומזמין, לחייך ותוך כדי לרדת לגובה שלו כדי לא להיות מאיימים. מנגד, כשרוצים לגרום לילד אנרגטי ותזזיתי לפעול כדאי לדבר בקול מתלהב ובתנועות ידיים גדולות. שימוש נכון ומגוון בכלים האלו, כלומר שימוש בטונים מעניינים ותנועות גוף רבות יכול לגרום לילדים להיות מרותקים למדריך ולהתחבר אליו ולהפוך אפילו משחק משעמם למעניין וכיפי. דבר חשוב נוסף הוא קשר עין: נעיצת מבט בילד באמצע הפרעה גורמת לו להבין שאתם שמים לב אליו בלי לקטוע את רצץ המשחק ומבט מאשר לילד שחושב שאתם לא שמים לב אליו כשאתם בוחרים מתנדבים למשחק מבטיח לו שראיתם אותו והוא גם ישחק.

 

5.עוד כמה טיפים כלליים
1.העברות מקום הם כלי חזק. השתמשו בו בחוכמה.
2. כשילד נופל, חוטף מכה או בוכה כי הוא הפסיד בתחרות שערכתם, להציע לו להשתתף ראשון במשחק הבא או להיות העוזר שלכם יכול לגרום לקפיצה מטורפת במצב הרוח שלו.
3. כשמעבירים חוג עדיף לשלב לסירוגין בין משחקים של ריצה, קפיצות וספורט (גם בחוגי אנגלית) לקטעים של ישיבה (כמו משחק הזיכרון שרק ילד אחד משחק בכל פעם). ככה יש לילדים זמן לנוח אבל הם לא נעשים חסרי – נוחות.
4. פתחו חוש למתי הילדים מתחילים להשתעמם ממשחק כלשהוא (סימן ברור לזה הוא עליה ברמת הרעש) וישר תעברו משחק.

 

בהצלחה רבה
מורן רזניק

אודות

חברת נבון פרויקטים בחינוך מפעילה צהרונים וחוגי ילדים בגני ילדים במסגרות בתי תלמיד, תל”ן, מתנ”סים, מרכזים קהילתיים. לחברה ידע רב וניסיון עשיר בתחומים בה עוסקת ובפרוייקטים ייחודיים הודות לניסיון החינוכי והניהולי הרב שצברה במשך השנים.

                        

החוגים שלנו

דיבייט מדענים ויוצרים אנגלית ביצירה פרחי רפואה ספורט משולב מדיה טק

צרו קשר